Sokszor teszik fel nekem a kérdést: egy-egy instrumentumon sikerült ugyan pozíciót nyitni, azonban a pozíció szintvonalai (nyitóár, stoploss szint, takeprofit szint, függő megbízások nyitóárai) nem látszanak. Ha a terminálszoftver kapcsolata a brókercég szerverével rendben van (például látod, hogy a terminál panelen változnak a pozíciók állapotai), akkor legnagyobb valószínűséggel az instrumentumnevek problémájába botlottál bele.
Az instrumentumnév problémája
Több brókernél egyazon instrumentumból több is előfordulhat, viszont az elnevezések közti különbség alig észrevehető. Például: van egy EURUSD instrumentum, de mellette megtalálható egy EURUSD. (ponttal a végén) elnevezésű is. A két instrumentum közül csak a pontra végződő kereskedhető, ami azt jelenti hogy a „sima” EURUSD instrumentum ugyan mutatja az árfolyamot, de egyáltalán nem lehet rajta sem kötést nyitni, sem robotot futtatni. A lényeg: a pozíció megnyitása azon az instrumentumon történt amely kereskedhető, azonban a megnyitott chart viszont attól eltérő. A nem kereskedhető instrumentumokat a Piacfigyelő ablakban szürke színnel jelöli a Metatrader 4. Az alábbi első képen az látszik, hogy van egy EURUSD és egy EURUSDmicro nevű instrumentum. Az árak azonosak, azonban ha a Piacfigyelő ablakra nézünk akkor látszik, hogy az EURUSD nem kereskedhető, hiszen a színe szürke.
A második képen pedig az látható, hogy – ugyan az EURUSD instrumentumon hívtam elő a kereskedési ablakot – a lenyitható listában észrevétlenül az EURUSDmicro instrumentum van kiválasztva, hiszen csak azon tud pozíciót nyitni a rendszer. A listában egyébként egyáltalán nem is található meg a sima EURUSD instrumentum.
Az instrumentum „igazi” neve előtt (előtag), vagy mögött (utótag) lévő extra karakterek megjelenésére emiatt különösen oda kell figyelni. Piros színnel kiemeltem őket:
- példa az előtagra: mEURUSD
- példa az utótagra: EURUSDm, EURUSD., EURUSDmicro
Az elő- és utótagoknak sokszor praktikussági, kondíciókhoz köthető, vagy pedig üzleti okai vannak. Saját tapasztalataim szerint a brókercégek ügyfélszolgálatai nem ismerik a saját felületeiket, ezért ha az ügyfél egy ilyen hibajelenség – vagyis a „nem látom a kereskedéseimet a charton” – kapcsán azonnal magát az ügyfelet hibáztatják, és nem képesek a fenti egyszerű megoldást vázolni.
Megoldás
A megoldás tehát: mindig tisztában kell lenni azzal, hogy az adott kereskedési számlán mely instrumentumok azok, amelyeken a kereskedés (és a robotfuttatás) lehetséges. Ha nem a megfelelő chart van megnyitva, zárd be az aktuális chartot és nyisd meg azt, amely kereskedésre alkalmas! Amennyiben a Piacfigyelő ablakban nem látszik a keresett instrumentum, olvasd el ezt a cikket!